Sencha groene thee voor je gezondheid - De Theeplantage
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig exclusieve aanbiedingen, give-aways en natuurlijk heel veel theenieuws!

Abonneer
  • Lorem ipsum

De voordelen van Sencha groene thee

2 Jun 2021

Japanse sencha thee is de meest populaire Japanse thee. In tegenstelling tot andere landen produceert Japan vooral groene thee, met sencha als topthee. Sencha wordt gemaakt van gecultiveerde theestruiken van Camellia sinensis var Sinensis. De bovenste bladeren en knoppen worden geoogst voor het maken van sencha, en de onderste, rijpere worden meestal gebruikt voor bancha.

Dat groene thee gezond voor je is weten we allemaal wel. Maar waarom is met name groene Sencha gezond voor je.

Sencha groene thee kan het risico op verschillende soorten kanker verlagen

Groene thee is rijk aan catechinen, met name epigallocatechine-3-gallaat (EGCG). Dit is een van de plantaardige verbindingen in thee die polyfenolen worden genoemd en die fungeren als een natuurlijke antioxidant.

De antioxidanten kunnen schade door vrije radicalen voorkomen. Daarom zou het drinken van sencha het risico op verschillende chronische ziekten voor je lichaam kunnen verlagen. Een studie concludeert dat het drinken van sencha het risico op verschillende soorten kanker zoals borst- en prostaatkanker kunnen verlagen.

De hoeveelheid catechine in groene thee is groter dan in andere theesoorten zoals zwarte of oolong thee. Elke groene thee heeft een verschillende hoeveelheid catechines, maar het aandeel varieert tussen 45-90%. Deze bom van antioxidanten helpt je bij het beschermen van je lichaamscellen tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen.

Sencha werkt bloeddrukverlagend

Sencha bevat een stof die de aanmaak van bloeddrukverhogende middelen remt. Daarnaast kan het drinken van sencha het HDL-cholesterol (high-density lipoprotein cholesterol, ofwel het goede cholesterol) verhogen en voorkomt het de ontwikkeling van aderverkalking.

Sencha verlaagt je bloedsuikerspiegel

Het is bewezen dat de bloedglucosespiegel van diabetici wordt verlaagd door het drinken van groene thee. Polyfenol van thee ondersteunt het verlagen van de bloedsuikerspiegel in iemands lichaam. De antioxidanten en samentrekkende eigenschappen van groene thee zorgen voor een betere werking van de alvleesklier. Een goede werking van de alvleesklier zorgt voor een betere afscheiding van insuline, wat het begin van diabetes kan voorkomen.

Sencha groene thee versterkt de tanden

Fluor en tannine in sencha voorkomen het ontstaan van tandbederf door een tandversterkende en bacteriedodende werking. Men zegt dat het drinken van een kopje groene thee door kinderen het tandbederf halveert.

Sencha groene thee kan een ontspannend effect geven

Volgens studies zorgt het actieve aminozuur (L-theanine) in groene thee voor een ontspannend effect. L-theanine stimuleert de alfa hersengolven die voor een diepe mentale ontspanning kunnen zorgen.

Een studie gepubliceerd in Trends in Food Science & Technology toonde aan dat groene thee een ontspannend effect heeft zonder slaperig te worden gedurende slechts 40 minuten na het drinken.

Dit aminozuur is verantwoordelijk voor de umami-smaak die de karakteristieke smaak van thee is.


Sencha groene thee kan je helpen gewicht te verliezen

Het EGCG in sencha groene thee helpt mensen ook om gewicht te verliezen, voornamelijk lichaamsvet, door de vetoxidatie te verhogen. Een klein aantal studies heeft aangetoond dat de inname van groene thee extract meer vetoxidatie kan teweegbrengen.

Groene thee wordt gecategoriseerd als een caloriearme of calorievrije drank, dus is het goed voor je dieet. Daarom wordt groene thee ook wel een drank genoemd die helpt bij het afvallen.

Hoewel het effect misschien voor elk individu anders is, is het heerlijk om 's morgens een of twee koppen groene thee te drinken om je trainingen en diëten effectiever te maken.

Sencha groene thee geeft je energie

Sencha bevat cafeïne en tannines, waardoor je je energiek voelt na het drinken van één kopje thee. Ondanks de mogelijke nadelige effecten op de gezondheid, die afhankelijk zijn van elk individu, kunnen cafeïne en tannines een oplossing zijn voor vermoeidheid, slaperigheid en gebrek aan energie.

Over het algemeen is de hoeveelheid cafeïne in groene thee lager dan in andere soorten thee. Echter, mensen met een gevoeligheid voor cafeïne en overmatige consumptie van groene thee kunnen te maken krijgen met cafeïne bijwerkingen.

Het goede nieuws is dat groene thee een natuurlijke chemische stof bevat, theanine genaamd, die de cafeïne-effecten vermindert met zijn kalmerende werking.


Bijwerkingen van Sencha Groene Thee

Zoals met alles is te veel sencha ook weer niet goed voor je. Drie voedingsstoffen in sencha kunnen een positieve werking hebben als ze in een gematigde hoeveelheid worden gedronken. Maar met alles geldt: te veel van het goede kan een probleem veroorzaken. Houd ongeveer tot maximaal vijf tot tien koppen per dag aan bij een goede gezondheid.

Cafeïne en sencha groene thee

Hoewel cafeïne veel voordelen heeft, kan te veel ervan overgevoeligheid, slaapstoornissen, verstijving van het gezicht, overgeven en maagproblemen veroorzaken. Volgens de WHO is de limiet voor de inname van cafeïne per dag 300 mg. Cafeïne in een kopje groene thee (100g) is ongeveer 20mg, dus 10 kopjes ervan zou geen probleem mogen zijn.

Tannine in sencha groene thee

Tannine is een soort polyfenol dat verschillende gunstige functies heeft, maar een te hoge inname of de timing van het drinken van groene thee kan leiden tot bloedarmoede. Tannine wordt gemakkelijk verbonden met metalen in voedsel dat men consumeert, dus te veel ervan verhindert het lichaam ijzer op te nemen. Om dit probleem te voorkomen zou het helpen sencha tussen de maaltijden door te drinken, maar niet vlak ervoor of erna.

Oxaalzuur in sencha groene thee

Groene Sencha thee bevat oxaalzuur, dat in veel voedingsmiddelen voorkomt, vooral in grote hoeveelheden in banaan, spinazie, noten, enzovoort. Te veel oxaalzuur kan leiden tot de ontwikkeling van urinestenen. Door calcium te nemen voorkom je dat je een probleem krijgt, omdat het zich verbindt met oxaalzuur en voorkomt dat het in je darmen wordt opgenomen.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »